çocukla etkili iletişim



eyvah çocuğum okula gitmek istemiyor!

etkin ve yetkin veli olabilmek

Öğrencilerde pazartesi sendromu ya da okula gitmeme isteği

Pazartesi sendromu ya da iş ya da okula karşı isteksizlik yalnızca çocuklara has bir tutum olmayız genel anlamda her yaş insanını etkisi altında tutan bir durumdur.

Çocuğumuzda benzer durumlar söz konusu olduğu anlarda okula mutlu gitmesi için bunlar yapılabilir;

-sınav sistemi gereği hafta sonu, ders odaklı geçirilse dahi , ilgi duyduğu bir enstrüman ya da bir sporla ilgilenmelidir
- çocuğu zorla dayatma zihniyetiyle kendi çocukken kendi  yapamadığımız , aktivitelere zorlamamak , sadece onu mutlu edecek süreyi yaşamasına yardımcı olmak...(dayatmalar, zaman içinde içe dönüklüğe de neden olabilecek geleceğe yönelik  sakıncalı bir tutumdur)
-çocuklara en fazla haz veren ev ortamında kaliteli mutluluk verecek paylaşım ortamlarının sağlanması, doyurucu ve uzun zamanlı koşulsuz sevginin paylaşımı  tüm hayatını etkileyecektir, sosyal kişisel anlamda barışık öz güvenli çocuk olacaktır beraberinde de  ergenlik dönemini daha sorunsuz ve  kolay geçirecektir
-okulda çatışma içinde olduğu arkadaşlarının  olması,
 çocuk , zaman zaman " ben artık okula gitmiycem kimse beni sevmiyor,oyununa almıyor!" serzenişlerinde bulunabilir
tepkisel davranış ,
 " ne demek okula gitmeyeceğim, ben senin için hiç bir fedakarlıktan kaçmıyorum,.." mantığı,
zaten çocuk bir sorun yaşıyordur ve  2. sorun aileden geldi
 ya da sorunları ile eve geldi ve  evde sorununu paylaşacak kimse yok...
çocuk bu gibi durumlarda kendini kapatma yolunu seçer,
ders çalışmada isteksizlik,düşük motivasyon,  mutsuz ve okula gitmemekte ısrarlı davranışlar,
 çocuğa ebeveynin  "neden gitmek istemiyorsun , neden çalışmıyorsun " gibi ısrarcı tutumlarda bulunması ise tümüyle   endişe ve korku kökenlidir ve olayın bütününe odaklanmış tepkilerle " eyvah okumayacak , meslek sahibi olamayacak,gibi bütün yaşama odaklanarak hezeyana düşerler..
oysa ki sorun o kadar küçük türdendir ki!
yalnızca
dinlemek
anlamak ya da anlamaya çalışmak
önemsemek
özel olduğunu hissettirmek
sevildiğini ifade etmek
ince bir nüans vardır ki sorunun tekrarlanması , fizyolojik ve ruhsal  olarak gelişim tamamlanmadığından  dikkat toplamak için de yapabileceğinin farkında olarak tutum ve izlenecek yöntemlerde ayırdedici olabilmeli..

neden ? soru kökenini değiştiriyoruz
"nasıl" soru kökenli iletişim  çözüm odaklıdır ,diğer soru tipleri sadece sorun odaklıdır
etkn dinleme modelini uygulayınız,
muhtemelen o an "suskun,mutsuz,keyifsiz,içe dönüktür"
-üzerine gitmeyin,3 maymunu oynayın
-"şu an, kendini iyi hissetmiyorsun,farkındayım...daha sonra seni dinlemeye hazırım" rahatlama ve gevşemesini sağlayın,
"mesaj, sen önemlisin& ben önemliyim
seni anlıyorum& annem-babam  beni anlıyor,
senin yanındayım& benim yanımdalar,
sana güveniyorum&ben güvenilir bir insanım
 içsel duygusal düşünsel sessiz iletişimin sağlanması
az bir zaman sonra çocuk konuyu  ya da sorunu , kendiliğinden paylaşacak ve daha sakin daha objektif ve yalandan kurgudan uzak olarak
bizim için sıradan  gözükebilir oysa onun dünyasında  çok önemlidir
ya okula gitmek istemediğini ya da sınıfının değişimini istediği talepleri sırayla gelecek belkide  sorununu öfkeyle dike getirecektir.
sabırlı,sakin anlayışlı olma  olmalısınız, beden diliniz mimikleriniz ses tonunuz  tümü ile karşı tarafa  olumlu mesaj vermeli
" seni anlıyorum, çok zor bir durum, bende de benzerleri olmuştu",
çözüm odaklı davranış,acaba ,nasıl davransan da seni bu konular etkilemez ...gibi iletişimle farkındalığını arttırmak
tersi  " amannn ne olmuş ki ,off bıktım senden, sen geçimsizsin, bir günün olaysız geçebilse,hep mi onlar suçlu"
,,,ya da "benim çocuğumu kimse üzemez,bak ben o okula o çocuklara ne yapacağım göstereceğim onlara " gibi davranışlar .

her türden iletişimde,  duygusunu anlama yolu ,sağlıklı birey olmasında ki ilk hareketimiz olmalıdır

olaylar geçicidir,duygular kalıcı izler bırakır,
olumlu ya da olumsuz izler sonra ki yetişmiş olgun süreçler de çocuğunuzun  mutlaka karşısına çıkacaktır.

  bol çiçekli meyveli coşkulu ağaçların sırrı mı ,nedir ?
çünkü onlar fide iken  özen  ve sevgiyle yetiştirildiler ...

Klinik Psik. Doktora Öğrn. Perihan Yıllı, Mart, 2015

http://pozitifid.com/

http://pozitifid.wix.com/pozitifid#!about/cipy

https://pozitifid.wordpress.com/

ç





Popüler Yayınlar